incompany training
Effectief communiceren & gesprekken voeren
Introductie:
Als leidinggevende ben je de brug tussen de visie en strategie van de organisatie én de bijdrage hieraan van het team. Communicatie is de verbinding die deze brug stevig, betrouwbaar en geloofwaardig maakt. Door voortdurend te werken aan het verbeteren van communicatieve vaardigheden, inspireert de leider anderen en leidt hen de weg naar succes. Presenteren en gesprekken voeren om overeenstemming met je team en andere stakeholders te bereiken is cruciaal om in gezamenlijkheid doelen te realiseren.
Kies de onderwerpen om je gespreksvaardigheden te verbeteren
- Communicatie principes, o.a.
- Vorm – inhoud onderscheiden. Wat zegt iemand nu werkelijk op basis van verbaal- en non verbaal gedrag?
- 1 – 2 – 3e lijn van de communicatie. Proces – afstemming – overeenstemming
- Regie door vraagstelling en het gebruik van denkdruk
- Werken met vraagstellingstechnieken
- Omgaan met en creëren van denkdruk
- Dialoog i.p.v. discussie
- Empathisch communiceren, LSD, luistertechnieken op 3 niveaus, niet oordelend luisteren
- Beïnvloeding-principes. Hoe werkt het beïnvloedingsproces? Emotionele- en cognitieve beïnvloeding
- Presenteren voor groepen, o.a.
- Omgaan met spanning
- Content aanbieden en opbouw van de presentatie
- Didactische presentatie vaardigheden
- Groepsdynamica en interactie
- Gebruik van hulpmiddelen
- Gespreksvaardigheden, o.a.
- Bila’s – in contact zijn, weten wat er speelt, afstemming
- Planning- en ontwikkel gesprekken
- Ombuigen van weerstand
- Iemand aanspreken op ongewenst gedrag
- Slechtnieuwsgesprekken
- Sollicitatie interviews
- Conflicten hanteren, o.a.
- Ter sprake brengen van de kwestie met behoud van relatie
- Stijlen om conflicten op te lossen
- Het proces om tot oplossingen te komen
Afhankelijk van je behoefte kan deze incompany training voor een dagdeel, een dag of meerdere dagen worden georganiseerd.