Leer van Google: waarom goede managers er nog steeds toe doen


Google heeft meer geleerd over managers sinds het oorspronkelijke Project Oxygen-onderzoek in 2008. Naarmate het bedrijf groeide, ontdekten ze dat Googlers op hun managers vertrouwen om duidelijke beslissingen te nemen en de samenwerking tussen teams te vergemakkelijken.

In 2008 lanceerde een intern team van onderzoekers Project Oxygen: hun poging om te bepalen wat een manager geweldig maakt bij Google. Op basis van dit onderzoek hebben ze acht gedragingen vastgesteld die hun best presterende managers gemeen hebben en deze opgenomen in de ontwikkelingsprogramma's voor managers. Door deze acht gedragingen bekend te maken en managers erop te trainen, zagen ze na verloop van tijd een verbetering van het management bij Google en teamresultaten zoals omzet, tevredenheid en prestaties.

Maar naarmate het bedrijf in omvang en complexiteit toenam, namen ook de eisen aan de managers en leiders toe. Uit de resultaten van het medewerkersonderzoek bleek dat Googlers effectievere samenwerking tussen organisaties en sterkere besluitvormingspraktijken van leiders wilden zien. Ze hebben ook meer geleerd over hoe Ze managers nodig hebben in sommige van hun gerelateerde werkstromen (bijv. teams, onbevooroordeeldheid, prestatiemanagement). Daarom hebben ze het onderzoek opnieuw bekeken, hun gedragingen opgefrist op basis van intern onderzoek en feedback van Googlers en de proef op de som genomen. Ze ontdekten dat de kwaliteiten van een geweldige manager bij Google in de loop der tijd met het bedrijf waren meegegroeid en geëvolueerd.



De 10 Oxygen gedragingen van Google's beste managers

(gedrag 3 en 6 zijn bijgewerkt en gedrag 9 en 10 zijn nieuw)

  1. Is een goede coach
  2. Geeft het team macht en voert geen micromanagement.
  3. Creëert een inclusieve teamomgeving, met aandacht voor succes en welzijn
  4. Is productief en resultaatgericht
  5. Is een goede communicator: luistert en deelt informatie
  6. Ondersteunt loopbaanontwikkeling en bespreekt prestaties
  7. Heeft een duidelijke visie/strategie voor het team
  8. Beschikt over belangrijke technische vaardigheden om het team te adviseren
  9. Werkt samen binnen Google
  10. Is een sterke besluitvormer


Google stelde nieuwe enquêtevragen op om deze opkomende thema's van samenwerking en besluitvorming te testen en namen ze op in een willekeurige steekproef van Manager Feedback Surveys; een instrument dat ze gebruiken om managers te beoordelen en te ondersteunen. Met het experiment wilden ze nagaan hoe goed deze potentiële nieuwe gedragingen van samenwerking en besluitvorming werden getest, naast onze bestaande acht gedragingen. Hebben ze hun correlaties met de effectiviteit van managers en teamresultaten na verloop van tijd versterkt of verminderd? Om enkele van de items die ze voor elk gedrag hebben getest nader te lezen, kun je hun vernieuwde Manager Feedback Survey bekijken.

De onderzoekers vonden een sterk statistisch verband. De twee nieuwe gedragingen waren sterk gecorreleerd met de effectiviteit van managers en de bijgewerkte lijst van tien Oxygen gedragingen voorspelde nog meer teamresultaten zoals verloop, tevredenheid en prestaties dan  hun oorspronkelijke lijst van acht. Hoe hoger de scores van een manager op de twee nieuwe gedragingen, hoe beter deze drie uitkomsten waren voor hun teams in het volgende jaar. Hun teamleden bleven vaker bij Google, gaven hogere scores op de medewerkersenquête en presteerden beter.

Als je een cursus statistiek hebt gevolgd, weet je dat correlatie geen oorzakelijk verband bewijst. Je zou ook een omgekeerd oorzakelijk verband kunnen aanvoeren (d.w.z. gelukkiger, productievere werknemers beoordelen hun managers hoger). Ze hebben dit op twee manieren meegenomen. Ten eerste volgden ze de resultaten in de tijd om er zeker van te zijn dat een sterk management de resultaten van de werknemers beïnvloedde. Vervolgens controleerden ze of dit patroon bleef bestaan, zelfs als ze rekening hielden met verschuivingen van managers (bijvoorbeeld werknemers die overgingen naar uitstekende managers zagen verbeteringen in verloop, tevredenheid en prestaties). Ze hebben vastgesteld dat kwaliteitsmanagement niet alleen cruciaal is, maar dat het ook leidt tot betere resultaten voor de werknemers.

Google heeft de twee nieuwe gedragingen aan de lijst toegevoegd en zijn begonnen ze op te nemen in hun trainingen voor managerontwikkeling. Op basis van onderzoek naar psychologische veiligheidonbevooroordeelde inspanningen en het belang van duidelijke prestatieverwachtingen, hebben ze ook de formulering van twee oorspronkelijke gedragingen gewijzigd in "Een inclusieve teamomgeving creëren, met aandacht voor succes en welzijn" en "Loopbaanontwikkeling ondersteunen en prestaties bespreken".


Nogmaals de 10 Oxygen gedragingen van Google's beste managers:

(gedrag 3 en 6 zijn bijgewerkt en gedrag 9 en 10 zijn nieuw)

  1. Is een goede coach
  2. Geeft het team macht en voert geen micromanagement.
  3. Creëert een inclusieve teamomgeving, met aandacht voor succes en welzijn
  4. Is productief en resultaatgericht
  5. Is een goede communicator: luistert en deelt informatie
  6. Ondersteunt loopbaanontwikkeling en bespreekt prestaties
  7. Heeft een duidelijke visie/strategie voor het team
  8. Beschikt over belangrijke technische vaardigheden om het team te adviseren
  9. Werkt samen binnen Google
  10. Is een sterke besluitvormer


Google weet nu dat managers er nog steeds toe doen. Voor Google zijn deze tien gedragingen wat een manager geweldig maakt bij Google. 

Dit is een bewerking van het artikel "Great managers still matter: the evolution of Google’s Project Oxygen" van Melissa Harrell en Lauren Barbato. Het origineel vind je hier.

Download Brochure

Download de brochure over het succesvol ontwikkelen van teamleiders

Bespreek Masterclass

Overleg vrijblijvend telefonisch over de mogelijkheden van een masterclass

Plan een demo

Plan een 30 minuten Teams meeting met een rondleiding op ons online leiderschapsplatform


Andere artikelen over leiderschap

Coachend leiderschap: de echte hulpvraag achterhalen

Coachend leiderschap: de directieve of non-directieve stijl?

De hoekstenen van leiderschap: respect en geloofwaardigheid

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet weergegeven. Velden met een * zijn verplicht

{"email":"Ongeldig e-mailadres","url":"Ongeldig website adres","required":"Er moet nog een verplicht veld worden ingevuld"}