Business case 


Wat doet Sysmex Benelux

Sysmex, opgericht in 1968 in Kobe (Japan), is producent en leverancier van diagnostische laboratorium systemen, reagentia en informaticaoplossingen. Wereldwijd heeft Sysmex ongeveer 9.000 werknemers.

Sysmex Benelux is ontstaan in 2009. Dit gebeurde door de overname van Goffin Meyvis, een bekende leverancier van hightech analyseapparatuur én Sysmex producten. 

Sysmex levert analytische apparatuur voor o.a.:


- Industriële bedrijven
- Onderzoeksinstellingen
- Overheidsinstellingen en Gemeentes
- Universiteiten
- Ziekenhuizen

Met ca. 140 collega's werken zij dagelijks aan het vertrouwen van hun klanten vanuit Etten-Leur (NL) en La Hulpe (B).

Bezoek Sysmex

Wat was de opdracht ?

4 jaar geleden vond er een directiewissel plaats, met als gevolg een andere visie op de onderneming en haar activiteiten. De cultuur was familiair (warm, tegelijkertijd elkaar ontzien) en er was veel autonomie bij afdelingen en medewerkers. De resultaat oriëntatie was beperkt. Er waren veel nieuwe onervaren teamleiders aangesteld en teamleiders doorgeschoven naar senior posities. Daarnaast wilde Japan haar global strategie meer terugzien in de diverse Europese landen vanuit een meer corporate gedachte. De vraag was, hoe gaan we om met deze veranderingen en ontwikkelen we meer resultaat oriëntatie, zonder verlies van de warmte binnen de cultuur.

"Op een bijzonder prettige wijze heeft De Transitie Kamer ons begeleidt met advies, coaching en training. Confronterend, direct en met oog voor de mensen. Veel nieuwe inzichten, die vooral praktisch zijn gemaakt, waardoor we echt stappen hebben gezet!"

Tom Daneels - CEO Benelux

Aanpak en samenwerking

Met het Leiderschap Team hebben we ons eerst gefocust op alle zaken die we wilden behouden en die we wilden/ moesten veranderen in het licht van de nieuwe strategie (global / local). Geprioriteerd en uitgezet in een roadmap. Per initiatief doel en scope bepaald, risico's en valkuilen benoemd. Een van de belangrijkste initiatieven betrof leiderschap ontwikkeling. Aan de hand van o.a. het "leadership pipeline framework" en het "business maturity model" een doorlopend programma opgezet voor teamleiders en het senior management, waar ook de verbeter- en verander initiatieven een plaats hadden gekregen. Zo konden we naast training en coaching van leidinggevenden tegelijkertijd aan de ontwikkeling van de organisatie werken.

De samenwerking kenmerkt zich door partnership. Op basis van 1 dag in de maand is De Transitie Kamer betrokken om samen met en vooral via de leidinggevenden de organisatie en haar mensen verder te ontwikkelen via advies, training, coaching en andere interventies die hieraan bijdragen. De samenwerking gaat nu zijn 4e jaar in en daar zijn we trots op!

Wil je meer weten over onze aanpak? Neem eens vrijblijvend contact met ons op!

Wat was het resultaat?

De organisatie is naar het volgende volwassenheidsniveau gegroeid. Van veel zaken "Ad Hoc" op te pakken naar meer rust, overzicht en middellange termijn planning. De gap tussen senior management en de teamleiders is verkleind en de verwachtingen naar elkaar zijn meer helder. Een wat formelere vorm van communicatie is geïntroduceerd, waardoor er sneller begrip en alignment wordt bereikt, met als gevolg dat veranderingen en verbeteringen niet meer als bedreigend worden gezien, maar als een mogelijkheid om het met elkaar iedere dag iets beter te doen!

Andere Business Cases

Dirkzwager
Royal Sens

Pro Warehouse

Business Case 

Dirkzwager Legal & Tax

Business Case

Royal Sens

Business Case

Pro Warehouse

Wil je in jouw organisatie het leiderschap naar een hoger niveau tillen?

Vul dan het formulier in en we nemen contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Laten we verder praten